Setup Menus in Admin Panel

Eseja par NLP. Autors – Iļja. NLP Praktiķis 2016./2017.m.g.

ESEJA PAR NLP

Gatavojoties rakstīt šo eseju sāku domāt – kā to pareizi rakstīt no NLP viedokļa. Uzreiz galvā nāk loģiskie līmeņi… Vai vajag sākt ar vietu? Domāju, ka šoreiz neiespringsim. Eseju rakstīšu pilnīgi brīvi – to, kas pirmais nāks prātā. No vienas puses tas arī varētu būt interesanti, jo varēsim paanalizēt, cik tuvu esmu pie neapzinātās kompetences. Varētu būt tā, ka cilvēkam, kurš lasīs šo eseju, nebūs jau skaidras dažas lietas: loģiskie līmeņi, neapzinātā kompetence, bet tas nekas, to visu var iemācīties! Paralēli rakstīšanai jau redzu vārdiņu „bet”, kuru skolā jebkurā skolotāja pasvītrotu, kā arī divus burtiņus „ne” pirms vārda. Mēģināšu to NEizmantot! Kāpēc es veltīju tam uzmanību? Atcerējos skolu? Nē. Tā ir NLP. NLP ir perfekts instruments, lai saprastu sevi un citus, lai vadītu sevi un citus, lai būtu gudrāks. Papildus tam NLP dod iespēju atbrīvoties no bailēm un fobijām, daudzām atkarībām. Gadījumos, kad vajag pieņemt svarīgus lēmumus NLP arī palīdz perfekti. Ir vēl daudz citu labumu no NLP zināšanām, par tiem semināros var uzzināt daudz labāk un dziļāk nekā es varu šeit aprakstīt.

            Desmit mēnešu NLP praktiķa kurss pagāja nemanāmi. Nebija nevienas dienas, kad es nepiedalījos semināros vai piedalījos daļēji. Kaut vai vienu dienu var nosaukt par bišķiņ daļēju, jo uz mācībām atbraucu pēc drauga jubilejas, bet, nu labi, gadās. Starp citu, iepriekšējā teikumā vārdiņš „bet” īstajā vietā! Man kā diskrētam cilvēkam, kurš vienmēr ievēro laiku, bija patīkami, ka katra nodarbība sākās un beidzās ļoti punktuāli no 10:00 līdz 17:00. Visi pārtraukumi vai, kā mēs tos devējām – kafijas pauzes, bija arī ļoti laicīgi. Nav mazsvarīgi diskrētam cilvēkam. Kā jau minēju pāris teikumus atpakaļ – laiks semināros skrien. Uz pulksteņiem parasti skatījos tuvu nobeigumam ap pieciem vakarā. Katru nodarbību gaidīju tā sauktos bonusus – lietas, kas attiecās vai tieši pretēji uz NLP. Bonusi bija papildus interesanta informācija par visu, sākot no tā, ka ātrāk aizmigt, beidzot ar to, ko darīt, lai tev vienmēr ir brīva vieta pat aizpildītākajā stāvvietā! Parasti mēs tos saņēmām nodarbības sākumā vai pēc pusdienām. Runājot par pusdienām, vērts atcerēties standarta frāzes: „Mēs uz vistiņām” un „Mēs pie Pakistāņiem”. Runa ir par divām top kafejnīcām, kur mēs pusdienojām. Vistiņas es tā arī nepagaršoju. Tas nekas, jo man būs tāda iespēja meistara kursā. Jā, es taisos iet meistara kursā. Kļūšu gudrāks! Cerams, ka semināra klausītāju skaits būs pietiekams, lai kursi notiktu.  Kopumā semināri sastāv no teorētiskās un praktiskās daļas. Kursa sākumā vairāk laika veltījām teorijai un NLP pamatiem. Tuvāk ziemai sākām vairāk praktizēt NLP tehnikas. Parasti, pirmo reizi mēs skatījāmies „Meistara klasi”. Viens no mums tika izvēlēts kā klients, un pasniedzēja demonstrēja tehniku uz viņa vai viņas. Mēs arī mēģinājām padarīt šīs meistara klases lietderīgākas, izvēloties „klientu”, kuram tiešam ir problēma un kuru var atrisināt ar NLP palīdzību. Ne vienmēr varējām atrast to perfektāko piemēru. Tādos gadījumos izvēlējāmies piemēru, kas ir vistuvāk taisnībai. Bija gadījums, kad bija ļoti grūti atrast klientu, lai parādītu meistara klasi, jo tehnikas nosaukums skan diezgan nopietni – Mentālo saišu sagraušana. Lielos vilcienos doma tai tehnikai ir – noņemt atkarību no citas personas. Visi baidījās, ka sagraus saites tā, ka ar cilvēku vispār nekomunicēs vairāk. No vienas puses varbūt nav slikti, ja tu esi atkarīgs, piemērām, no kaimiņa vai priekšnieka, kurš velta tev pārāk daudz uzmanības. No otras puses, tas cilvēks varētu būt bērns, sieva, vīrs. Nav pamata baidīties no šīs tehnikas, jo rezultātā tiek saņemts tieši tas, kas ir vajadzīgs – abas puses, absolūti nesabojājot attiecības, turpina dzīvot, netraucējot viens otram. Bišķiņ dīvaini skan, bet kopumā tas tā ir. Protams, seminārā informācijas būs vairāk. Pēc meistara klases mēs apspriedām to, ko redzējām, uzdevām jautājumus pasniedzējai un izvēlētam klientam. Kad visiem kļuva skaidrs, kas tikko notika un kas jādara, visa grupa dalījās pa grupām. Gandrīz vienmēr dalījāmies pa pāriem, bet bija gadījumi, kad strādājām arī trijatā. Parasti, kad vienam nebija pāra vai kāds jutās neresursa stāvokli. Sadaloties pa grupām, mēs izstrādājām tehniku paši uz vienu uz otru pusi. Protams, bija grūtāk nekā skatīties, bet mums bija iespēja izmantot to, kas ir pierakstīs vai uzjautāt pasniedzējai. Dažreiz pat pašam klientam prasījām, ko tālāk darīt. Mums drīkst – mēs mācāmies. Pēc prakses viens ar otru atkal visu to izrunājām. Tāds arī bija mūsu semināru scenārijs: teorija, prakses, pusdienas.

            Pirmajos pāris mēnešos uzzinājām NLP pamatus. Galvenais, kas obligāti jāiegaumē, ir tas, ka cilvēki dalās dažādās grupās: vizuāli, audiāli, kinestētiķi. Ir arī diskrēti un jauktie. Rupji sakot, tas ir veids, kā cilvēks uztver pasauli viņam apkārt – kādu filtru izmanto. Šeit vērts pieminēt, ka runa ir par cilvēkiem, kuriem tas fiziski ir iespējams un nav veselības problēmu. Pieņemsim, vizuāls apkārtējo realitāti uztver redzot. Ne tikai kopumā, bet detaļās: krāsas, formas, utt. Audiāls, savukārt, caur skaņu. Parasti viņi dzird visu, pat to, ko nevajag. Kinestētiķi ir cilvēki, kuriem galvenās ir sajūtas: pieskārieni, garša, oža. Diskrētums ir pastiprinošs faktors trim iepriekš minētajām lietām. Es teiktu tā: diskrēts-precīzs. Tādam cilvēkam ir svarīga precizitāte un precizitāte visur. Visam jābūt laicīgi, vārds aptuveni – neder, Excel tabulām jābūt precīzam, utt. Katram cilvēkam, vairāk vai mazāk, ir attīstīts katrs tips. No konteksta kļūst skaidrs, ka jauktais tips ir variants, kad kaut divi tipi ir vienādā līmenī un cilvēks ir audiāls – vizuāls, audiāls – kinestētiķis vai vizuāls – kinestētiķis. Pēdējie savukārt skaitās ģēniji! Semināra laikā var uzzināt savu tipu, aizpildot speciālu testu un saņemot verdiktu no pasniedzēja. Ieguvums no tā ir ļoti liels, pirmkārt, varēsiet saprast, kāpēc šis vai tas jums patīk vai nepatīk. Otrkārt, varēsiet mazināt konfliktu skaitu ar cilvēkiem apkārt jums. Treškārt, un, manuprāt, pats interesantākais, varēsiet saprast, kas pa cilvēku stāv pretim jums komunikācijas laikā un viņa, tā saukto vadošo reprezentatīvu sistēmu varēsiet izmantot sev par labu. Runa nav par to, ka cilvēks kļūs par jūsu vergu vai sāks atdot jums visu savu naudu. Nē. Lieta ir tāda, ka jebkurā jūsu komunikācija ies tā, ka to gribat jūs, nevis otrs cilvēks. Strādājat par pārdevēju? Jums jāmācās NLP. Protams, ka ne tikai pārdevējiem šīs zināšanas būs lietderīgas. Šīs zināšanas ir lietderīgas visiem. Zinot NLP, komunikācija ģimenē kļūst arvien labāka un labāka. Jūs sākat saprast, kāpēc blakus cilvēks lēni ēd, kaut vai jūs jau sen paēdāt un stāstāt viņam trešo stāstu iz dzīves. Kāpēc meitai patīk sarkanā kleita un lieli auskari, kad jūs bez sava mīļākā siltā, pelēkā džempera uz ielas iziet nevarat. Tas viss ir pa tiešo saistīts ar reprezentatīvām sistēmām. Diez vai izdosies pierunāt meitu iziet ārā pelēkā džemperī, vai nē? Zinot to, kā cilvēks uztver apkārtējo pasauli, ļoti atvieglo komunikāciju, jo tu zini, caur kuru filtru jādod šī informācija. Tu vari stundām stāstīt audiālim par to, cik daudz krāsu šim lielam un plānam monitoram un viņš to nenopirks, bet tikmēr tu teiksi, ka tajā ir iebūvēti skaļruņi ar perfektu skaņu un to nodemonstrēsi… Viņš apkārtējo pasauli uztver ar skaņu – uz to arī jāspiež. Gribi pārdot siltu, pūkainu segu vizuālam? Labāk par to pat nerunā, vienkārši parādi, kā tā izskatās. Tie ir piemēri, ar kuriem mēs sastopamies katru dienu. Un katra šī komunikācija kļūs efektīvākā, zinot NLP. Protams, tikai ar reprezentatīvām sistēmām nepietiks. Vērts pieminēt, ka vajag runāt ar cilvēkiem ar viņu vārdiem. Piemēram, ja cilvēks bieži saka: silti, maigi, pūkaini, garšīgi, tas ir signāls, ka viņš ir kinestētiķis. Izmantojiet viņa vārdus! Mēģinot kaut ko ielikt viņa galvā, sakiet tādus pašus vārdus: silti, maigi, pūkaini vai garšīgi. Protams, ka reprezentatīvās sistēmas nav vienīgais, kas var palīdzēt vadīt komunikāciju tā, kā jums ir nepieciešams, tomēr tas ir pamats. Nevar taču mašīnu, kas brauc ar dīzeli, uzpildīt ar benzīnu un gaidīt, ka viss būs labi. Tas pats ar cilvēkiem: benzīnam dodam benzīnu, dīzelim dīzeli.

            Svarīgs ir arī tas, kādā veida mēs pasniedzam to informāciju. Atcerieties Maslou piramīdu no skolas kursa? Mums ir līdzīgs stāsts.  Piramīda, kas palīdz sakārtot informāciju, kas nāk no mums, ir līdzīga Maslou piramīdai. Sakārtota tā pēc loģiskiem līmeņiem. Līmeņiem, kas sadala informāciju pēc loģikas. Loģikas, kuru vislabāk saprot cilvēka zemapziņa. Piemēram, paņemsim situāciju, kad kaut kas jāprezentē. Standarta variants ir, kad cilvēks sākumā stāsta par sevi, bet jāsāk ar vietu, kur šī prezentācija notiek. Vēl var dot daudz tādu piemēru, kad mēs darām nepareizi attiecībā uz loģiskiem līmeņiem, taču tas aizņems daudz laika. Seminārā šī informācija tiek pasniegta perfekti. Loģiskie līmeņi ir papildus instruments, kas palīdz mums nodot informāciju adresātam tā, kā mēs to gribam. Perfekti strādā rakstot ē-pastus, jo ir pietiekami daudz laika, lai sagatavotu perfektu tekstu. Tas pats, gatavojoties prezentācijai. Mutiskā komunikācijā ir grūtāk, jo maz laika domāt, tomēr, aizejot uz neapzinātu kompetenci, otrs cilvēks vai cilvēki sapratīs un piekritīs visam, kas jums ir vajadzīgs.

            Reprezentatīvās sistēmas un loģiskie līmeņi ir manas NLP top lietas. Tas ir tas, kas uzreiz ienāk galvā, kad prasa par NLP. Varbūt tas ir dēļ tā, ka esmu pārdošanas speciālists. Ikdienas darbā tas man ļoti-ļoti palīdz. Salīdzinot, kā gāja komunikācija ar klientiem pirms NLP, tagad varu secināt, ka tā kļuvusi daudzreiz produktīvākā. Vēlmes nav galvenais un primārais, ko gribu saņemt no klienta. Tagad pirmā lieta ir saprast, kāda viņam ir reprezentatīvā sistēma. Ar katru jaunu reizi tas izdodas labāk un, galvenais, ātrāk. Sākumā mani pat neinteresē – pirks vai nē, jo tagad zinu, ka nepirks, ja pārdošu viņam caur „citu filtru”. Loģiskie līmeņi ir otrā lieta, ko ikdienā izmantoju darbā. Kaut vai pārsvarā, rakstot ē-pastus. Prezentācijām es kā negatavojos iepriekš, tā negatavojos arī tagad. Varbūt tāpēc, ka visas prezentācijas, kas man jārada, ir kolēģiem, ar kuriem es mierīgi improvizēju. Biznesā, kurā es strādāju, nav pieņemtas tās pārdošanas prezentācijas. Vēl viena lieta, kas personīgi man patika NLP un kura netika pieminētā iepriekš, ir mazo atkarību dzēšana. Ir speciālā tehnika, ar kuras palīdzību var beigt urbt degunu vai grauzt nagus utt. Semināra laikā es arī atbrīvojos no vienas mazas atkarības. Tagad es vairs nelaužu savus pirkstus. Darīju to no bērnības – tagad vairs nē. Vēl interesants ir tas, ka to man izārstēja viens no grupas biedriem – cilvēks, kurš to darīja pirmo reizi, turot kladi ar pierakstiem rokās.

            Nākamais, kas varētu ieinteresēt NLP, ir hipnoze. Uzreiz vērts pateikt, ka runa nav par romu hipnozi, un neviens nodarbību laikā neturēs pulksteņus jums pretim acīm un ar pirkstu klikšķi neatņems jūsu naudu. Hipnozei, ko mēs mācījāmies semināros, ir terapeitiskā nozīme. Klienta zemapziņai tiek nodota informācija tikai un vienīgi ar viņa piekrišanu. Hipnoze, kuras pamati tiek uzzināti semināros, saucās Miltona-Ēriksona hipnoze, un tās pamatā ir metaforas. Visa informācija tiek nodota metaforu veidā. Bieži tiek izmantotas izmaiņu metaforas. Par visu to un daudz ko citu semināru laikā var uzzināt, kā arī saņemt izdales materiālus, kurus vērts lasīt. Interesants ir tas, ka var arī nelasīt, jo semināru laikā visa informācija tiek pasniegta parastiem, saprotamiem vārdiem. Visiem, kas lasīs šo tekstu, ieteicu aiziet pamācīties, jums patiks – par to šaubu nav. Laiku arī var izvēlēties diezgan brīvi – es, piemēram, mācījos reizi mēnesi veselu sestdienu un svētdienu.

            No sevis varu pateikt, ka NLP padarīja mani gudrāku, iešu mācīties NLP tālāk. Tagad man ir krietni vieglāk komunicēt ar cilvēkiem. Jau neatceros, kad pēdējo reizi pat padomāju, ka cilvēks ir, rupji sakot, stulbs vai dara kaut ko stulbi. Katrs cilvēks ir ar savu pieredzi, un jebkurai viņa darbībai ir pozitīvs nolūks. Par to var strīdēties, bet pēc NLP kursiem to negribas darīt. Katrs cilvēks ir personība ar savu pieredzi un dzīves vīziju – viens dara tā, otrs savādāk. Pat es, rakstot šo eseju, uzrakstīju 4 lapas, kaut vai zināju, ka jāraksta no 5 līdz 8 lapām. Ir kā ir – nepatīk man rakstīt.

3 Augusts, 2017

Twitter

otrdien, Marts 12th, 2019 at 11:55am
Sveicināti! Lai veiksmīgāk varētu plānot savu nedēļu, iesakām Jums ielūkoties Mēness dienu kalendārā (11.03 - 17.03)
https://t.co/CYeHfyBkUt https://t.co/bOSRPjYq0K
jpc_nlp photo

Instagram

ceturtdien, Marts 7th, 2019 at 6:05pm
  • 15
  • 0
pirmdien, Marts 4th, 2019 at 4:09pm
  • 16
  • 0
pirmdien, Marts 4th, 2019 at 3:47pm
  • 16
  • 0
otrdien, Februāris 26th, 2019 at 11:35am
  • 12
  • 0
otrdien, Februāris 26th, 2019 at 11:11am
  • 8
  • 0
pirmdien, Februāris 25th, 2019 at 8:46pm
  • 13
  • 0
ceturtdien, Februāris 7th, 2019 at 9:36pm
  • 30
  • 2
ceturtdien, Februāris 7th, 2019 at 9:35pm
  • 28
  • 0
ceturtdien, Februāris 7th, 2019 at 9:34pm
  • 22
  • 0
sestdien, Decembris 8th, 2018 at 12:36pm
  • 19
  • 1
otrdien, Novembris 6th, 2018 at 4:13pm
  • 39
  • 0
otrdien, Novembris 6th, 2018 at 4:13pm
  • 22
  • 0
otrdien, Novembris 6th, 2018 at 4:13pm
  • 20
  • 0
trešdien, Jūlijs 25th, 2018 at 1:57pm
  • 19
  • 0
otrdien, Marts 13th, 2018 at 10:43am
  • 8
  • 0
pirmdien, Decembris 11th, 2017 at 4:54pm
  • 12
  • 0
piektdien, Novembris 17th, 2017 at 12:07pm
  • 24
  • 1
otrdien, Oktobris 3rd, 2017 at 5:12pm
  • 11
  • 0
pirmdien, Jūlijs 31st, 2017 at 12:51pm
  • 18
  • 0
pirmdien, Jūnijs 26th, 2017 at 12:28pm
  • 14
  • 0
© Jauno psiholoģiju centrs | Izstrādāja gudramajaslapa.lv
Jauno psiholoģiju centrs